9 березня 2015 р.

ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ



       Сьогодні в початковій школі змінюються пріоритети навчання: на перший план виступає її розвивальна функція, культ нестандартної самостійної думки, обробка інформації. Інформаційний потік підхоплює кожного з нас, особливо дітей, і занурює в піну життя суспільства. Вчителі навчають своїх вихованців, готуючи основу їхнього майбутнього, яке досить складно спрогнозувати, важко уявити, чим займатимуться теперішні учні початкових класів через десяток років після закінчення школи, які навички та знання знадобляться найбільше.

Однак можна передбачити, що вміння критично мислити і ефективно здобувати знання буде актуальним для них усе життя. Нова освітня філософія визначила головну стратегію педагогічної діяльності: спрямування навчально-виховного процесу на формування духовного світу особистості, утвердження загальнолюдських цінностей, розкриття потенційних можливостей та здібностей учнів.

Наш класи – наймолодші

Й учні – геть ще малюки:
Хтось ходив до дитсадочка,
Хтось удома час провів.
Вчитись їм цікаво, звісно,
Все нове чека їх тут.
Та набриднуть може швидко,
Як умов комфортних нуль.
Комфортні умови – це такі умови, при яких учень відчуває свою успішність. Свою інтелектуальну досконалість, розкриває свій потенціал.
То ж недивно, що в країнах світу
І в школах України вчителі
Інтерактивні методи навчання
Використовують в роботі залюбки.
Слово “інтерактив” прийшло до нас із англійської мови. “Інтер” – це взаємний, “акт” – діяти. Інтерактивне навчання – діалогове навчання в ході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня. І вчителеві необхідно створити такі умови взаємодії, які б психологічно мотивували в учнів потребу висловлюватись щиро, безпосередньо.
Методи ці, дійсно, гарні,
Переваги їх значні

То ж дозвольте перелічить

Нам швиденько їх усі:
-       у групах вчаться працювати діти;
-       в роботі клас задіяний увесь;
-       пропонувати власну думку є можливість;
-       відстоювати точку зору, аргументувать;
-       за час роботи нового багато опанувать вдається кожний раз;
-       відчути свої успіхи – будь ласка!
-       знаходить рішення альтернативне – так!
Результативність інтерактивних методів буде високою, коли при їх застосуванні дотримуватись певних правил. А саме:
-         потрібно чітко визначить завдання;
-         і час потрібно також точно знать;
-         робоче місце організувати вміло;
-         у групах рівноправність, лише так;
-         в кінці заняття слід обговорити роботу кожного і будь-який урок улюбленим , обов’язково стане дітям і викличе цікавість працювать.
У практиці початкового навчання використовується цілий ряд інтерактивних методів. Ми зупинимося лише на декількох із них, які притаманні нашим класам.
Для розминки часто ми беремо “банани”. Чому? Стереотип роботи лівої півкулі він ламає й логічно мислить всім допомагає.
Тривалість методу – 10 хвилин. На дошці напис:

 

Ш Б І А С Н Т Ь А Л І Н Т Е И Р


Треба закреслити у цьому рядку шість літер, таким чином, що залишилися (без зміни своєї послідовності), склали знайоме слово.
Багато дітей бачить ланцюжок з 16 літер, з яких, аби розв’язати завдання, потрібно закреслити шість, і тому шукають слово з дев’яти літер.
Фраза: закреслити шість літер в даному разі означає буквально ш-і-с-т-ь л-і-т-е-р. Коли учні закреслять цю фразу вони отримають слово – банани.
Гарним методом, шановні, є асоціативний кущ.
То ж детальнішу зупинку нам зробить дозвольте тут.
Треба визначить спочатку тему – ще й одним слівцем,
Над якою працювати доведеться в класі всім.
Учні згадують стосовно цього слова все-все-все.
Найстійкіші асоціації виникають в них перш за все.
Але згодом й другорядні будуть поруч тут-як-тут.
Вчитель – відповіді старанно всі фіксує
Згодом…своєрідний “кущ”.
Метод цей універсальний, бо його застосувать
Можемо на всіх предметах,
І на всіх етапах – так!
Спробуємо це довести.
- Усі ми використовуємо слово “сім”. Згадайте, де воно вам зустрічалось?
-       У казці “Вовк і семеро козенят”
-       Існує сім кольорів веселки.
-       У казці “Білосніжка та семеро гномів”.
-       Ми знаємо сім нот: до, ре, мі, фа, соль, ля, сі.
-       У тижні теж сім днів.
-       У прислів’ях: семеро одного не чекають…
-       А ще є сім чудес світу.
Таким чином, на дошці перед очима дітей виникає цікавий “кущ”, на “гілках” якого з’являються ілюстрації до названих предметів.
До вподоби нам, колеги,
Метод “вузлики” такий
Мотивацію навчальної діяльності
Здійснюємо ми за ним.
Розвивається кмітливість,
Спостережливість в дітей
Ще й увага, бо ж у учнів
Нестійка вона, авжеж.
Розв’язать завдання треба
З навантаженням усім.
То ж логічно мислить учнів
Добре метод цей навчить.
Працювати треба в групах
А це значить, що іще
Помагати вчаться дітки
Один одному – чудово ж це.
-         Уважно подивіться на картки і прочитайте закодовані слова.

Картка 1

Д Н К Х М А Р И Н К А Р У Н Г О
А Б Я Н Ж Д К А Л Ю Ж А Х Ц Ч М

Картка 2

Е Ю З І Н К Р А П Л И Н К А М Н
Р П Т Ж І Д О Щ И К С К А О Н

Картка 3

П Р С Т Х Г Р І М И Ш Ю В Н А Щ
Л П К А П В Е С Е Л К А А Б В Г І М
-  Які слова ви прочитали?
(Хмаринка, калюжа, краплинка, дощик, грім, веселка)
- Що їх об’єднує?
(Іменники, прикмети весни, явища природи).
Інтерактивні методи використовуються в цілому, або ж лише їх елементи, які найбільш доцільні для певного класу. Вони дають змогу створювати навчальне середовище, в якому теорія і практика засвоюються одночасно, а це дає змогу учням формувати характер, розвивати світогляд, логічне мислення, зв’язне мовлення, формувати критичне мислення, виявляти і реалізувати індивідуальні можливості.