Навчання
математики має відбуватися у формі, доступній і зрозумілій кожній дитині. Учні
приходять до школи з різним рівнем математичної підготовки, та й мають
неоднакові математичні здібності. Слід враховувати це, добираючи різноманітні
вправи, завдання та інтелектуальні ігри математичного змісту.
Такі
завдання привчають дітей до пошукової діяльності, розвивають зосередженість,
стійкість інтелектуальних процесів, скеровують у бажане русло основні розумові
операції: аналіз, синтез, узагальнення, абстрагування.
Ось як
можна ознайомити першокласників з лічбою на уроці-грі „Містками у світ
математики”.
— То як
люди навчилися рахувати? Дослідники встановили, що кількість предметів первісні
люди співвідносили з чимось знайомим, наприклад, з частинами свого тіла. Тобто
знаходили відповідність між предметами і, скажімо, своїми пальцями. Це було досить
зручно, адже всі мають однакову кількість пальців. До того ж, цей, так би
мовити, лічильний пристрій завжди з людиною.
Згадайте,
як ви малюками відповідали на запитання „Скільки тобі років?”. Ви обходились
без слів, просто показуючи кількість пальців.
Використовуючи
тексти народних казок, можна складати казки математичного змісту. Адже казка –
не просто оповідка. Це цілий світ, в якому дитина живе, змагається,
протиставляє злу свою добру волю. Слово знаходить у казці реальну форму
виявлення духовних сил дитини, як рух – у грі, мелодія – у музиці. Перше
ознайомлення з новою казкою – велика подія в житті учнів, їхні симпатії завжди
на боці позитивних героїв. Казки і через задачі продовжують виховувати.
Доцільно використовувати казки: „Колобок”, „Рукавичка”, „Коза-дереза”, „Ріпка”.
Під час
вивчення теми „ВЗАЄМНЕ РОЗМІЩЕННЯ ПРЕДМЕТІВ У ПРОСТОРІ” можна використати
казку „Ріпка”. Демонструю сюжет казки за допомогою „настільного театру”, потім
ставлю запитання:
—
Скільки людей рвало ріпку?
— Хто
саме?
—
Скільки тварин допомагало?
— Хто
саме?
— Хто ж
допоміг вирвати ріпку?
—
Поміркуйте, як такому маленькому мишеняті вдалося допомогти вирвати ріпку?
Далі
працюю з підручником над уточненням понять „спереду”, „позаду”, „поруч”,
„між”, а ще пізніше – інсценізуємо казку в обробці І.Франка.
Оволодіти
математикою – означає навчитися розв'язувати не лише стандартні задачі, а й
такі, що потребують оригінального підходу, творчих пошуків, винахідливості.
Шестирічкам нестандартні задачі варто подавати через ігрові вправи, засновані
на театральних засобах: лічилки, віршовані задачі, тематичні загадки тощо, їх
учні розв'язують спочатку разом, а потім – самостійно.
У роботі
з нестандартними завданнями домінує пізнавальна гра. Працюючи разом з дітьми,
учитель допомагає їм не лише розширювати і збагачувати знання, а й
удосконалювати пізнавальні дії, помічати незвичне в очевидному. Не
обов'язково, щоб учень розв'язав додаткову задачу самостійно. Важливо, що він
замислиться над нею, спробує її розв'язати.
Не варто
обмежувати дітей у виборі способів виконання дій, не слід підказувати хід
розв'язування, бо у творчій роботі головним є не кінцевий результат, а сам
процес.
Скажімо,
як ознайомити з темою „ВІДРІЗОК” без застосування поняття прямої? Можна
використати театральний сюжет з масками, вклавши завдання, запитання в уста
казкових героїв.
На дошці
позначаю одну точку червоним, другу – зеленим. Зелена точка – будинок
Котигорошка, а червона – Івасика-Телесика. Стежками вони ходили один до одного
у гості (проводимо різнокольоровою крейдою кілька ліній, що сполучають ці точки
– криві, ламані). Ось ця стежка – коротша, її креслимо за допомогою лінійки і
називаємо відрізком. Відрізок – це лінія, накреслена за допомогою лінійки. Вона
з'єднує дві точки (витираємо всі лінії, крім відрізка), що називаються кінцями
відрізка. Так завдяки театральному сюжету полегшується сприйняття нового
поняття, концентрується увага на його основних ознаках.
Засвоюючи
різні математичні поняття, терміни, діти виконують роль числа, знака,
арифметичної дії тощо. Залежно від мети уроку, його змісту, індивідуальних
особливостей учнів, рівня їхнього розвитку можна залучати одного учня, групу
або клас. Це доцільно тоді, коли треба практично показати застосування
набутих знань.
Театралізовані
ігри – подорожі у давнину час від часу повторюються, але дітям не набридають. А
навчальні завдання змінюються залежно від теми.
Так,
вивчаючи тему „РОЗРЯДИ”, уже в другому класі діти здійснюють екскурс у давнину
і здобувають наступну інформацію.
Наша
система називається десятковою, бо ґрунтується на вживанні 10 цифр. Рахунок
ведеться розрядами. Кожен вищий розряд містить 10 одиниць нижчого розряду.
Так, у сотні – 10 десятків, а в тисячі – 10 сотень.
А ось
наші предки рахували й іншими способами. Пам'ятаєте із казок дивовижне слово
„тридев'ять”? Це не 30, не три десятки, а тричі по дев'ять. Тож тепер ви
розумієте рядки з казки Лесі Українки:
В
тридев'ятім славнім царстві,
Де
колись був цар Горох,
Є тепер
на господарстві
Мудрий
пан, вельможний Ох.
Наші
предки мали випробувати досвідом та часом систему математичних знань. А в її
основі лежала практична потреба щоденного розрахунку у власному господарстві.
Ми повинні пам'ятати, що створювали цю систему та користувались нею люди, які
не мали змоги одержати професійно математичних знань. І тому народна
математика була справді народною, доступною, але відрізнялася від тієї, яку ми
вивчаємо в школі.
Різні
предмети рахували у свій спосіб:
·
худобу, птицю, скарб – парами;
·
нитки у прядиві – трійками: 3 нитки складали чисницю,
10 чисниць – пасмо, 20 пасом – півміток;
·
снопи (по 5) – п'ятками;
·
яйця, гарбузи, кавуни – десятками;
·
яйця, снопи (по 60) – копами.
Вивчаючи
тему „МІРИ”, довідуємося про наступне.
Сипкі
речовини вимірювали, користуючись еталоном свого тіла:
·
пучка – стільки, скільки можна утримати між кінчиками
стиснутих до купи великого, вказівного й середнього пальців;
·
пригорща – кількість, яка вміщується в обох зведених
разом долонях.
Відстані
та довжини, крім узвичаєних на той час (палець, п'ядь, лікоть, сажень, аршин,
верста), вимірювалися і простіше:
·
кидь або довержай – відстань, на яку можна
закинути палицю, камінець чи грудку;
·
приг – відстань, на яку можна стрибнути за
допомогою палиці.
Площу
вимірювали часом. Потреба виникла у цьому в хліборобів під час обробітку землі.
·
день – площа, яку зорювали одним плугом з ранку
до вечора;
·
упруг – третина дня.
Офіційними
мірами були:
·
десятина – 1,09 га;
·
моруг – 0,56 га.
Давніми
мірами користуються у побуті й зараз:
·
скло завтовшки в три пальці;
·
жменя насіння;
·
школа за два кроки;
·
кинути у борщ пучку солі.
Завдяки
фольклорному матеріалу, що подається засобами театральної педагогіки, коли клас
перетворюється на сцену, де вчитель та учні – актори, важкий на перший погляд
матеріал з математики стає цікавим, захоплюючим і зрозумілим.